Tuesday, September 6, 2011

Kayu ukur

Bismillah.


Ayah dan emak saya merupakan peniaga yang tegar. 


Sebagai anak, cuti semester dihabiskan dengan menimba pengalaman meniaga.


Bermacam ragam manusia yang saya jumpai.


Ada yang datang dengan pakaian yang 'cukup-cukup makan sahaja'.


Ada yang tidak bertudung, tetapi cukup santun dan taat kepada ibu bapa.


Ada yang bertudung labuh, namun agak kasar dengan orang tua.


Tidak kurang juga yang berkopiah, tetapi bersalaman dengan wanita.


Ada juga yang berseluar pendek tetapi cukup pemurah.


*Apa yang saya cuba katakan?*


Saya tidak memandang serong pada mereka yang bertudung labuh. Saya tidak memandang sinis pada mereka yang berkopiah. 


Apa yang ingin saya katakan, pakaian bukan penentu tahap keimanan dan kayu ukur ke syurga atau sebaliknya. 


Pakaian yang kita pakai adalah tanda ketaatan kita kepada Allah.


[Allah berkehendakkan kita memakai mengikut protokol yang ditetapkan oleh Dia]


Nak masuk syurga, haruslah taat kepada Allah, ye dak?


*Apa yang saya cuba katakan?*


Saya teringat kata-kata Ibn Atoillah:


'Janganlah kamu bergantung kepada amalan kamu, kerana masuknya manusia ke dalam syurga adalah kerana Rahmat Allah. Maka berlepaslah kamu dari amalan kamu'.






P/s: Moga2 entri ini tidak disalah erti.

No comments: