Tuesday, September 6, 2011

Rezeki

Bismillah.


Soalan femes yang akan ditanya kepada saya apabila berjumpa rakan2 emak dan ayah ialah,


'Belajar jurusan apa?'.


Saya pula dengan bangga menjawab, 'fiqh fatwa'. [Sambil tersenyum].


Saya akan disoal balas. ' Nak kerja apa ambil kos tu? Ada ke orang nak ambil kamu kerja?'


Jawapan standard, 'InshaAllah' . [Juga sambil tersenyum]




*************


Malam itu, saya berkelana mengambil angin bersama ayah.


Kami singgah di kedai burger yang berdekatan.


Kelihatan banyak kucing yang berkeliaran di tepi jalan, mencari makan mungkin. Mereka kelihatan lapar.


Sedang menunggu burger yang telah dipesan. Saya terdengar perbualan antara ayah dan anaknya.


Kanak2: Ayah, kesian kucing2 ni. Macam mana diorang nak makan? Macam lapar je ni.


Si ayah: Habis tu, takkan nak kasi kucing makan burger?


Kanak2: Kalau kita tak bagi diorang makan, mesti diorang tak makan. *Berkata dengan yakin*


Si ayah hanya mendiamkan diri sambil menyalakan puntung rokok.


Tidak sampai 10 minit, kucing2 yang berkeliaran tadi berlari menuju ke suatu tempat.


Saya menjadi hairan.


Rupa-rupanya, baru saya tahu terdapat seorang pak cik yang menjadikan tugas memberi makan kucing yang berkeliaran di jalan raya sebagai rutinnya setiap hari!


Subhanallah. Hebatnya Allah. Kebajikan haiwan pun dipelihara. 


Inikan pula kita yang bernama Khalifah.




P/s: Siapa kata belajar ilmu agama tiada kerja. 


Rezeki dari Allah, kan?

























No comments: