Friday, April 6, 2012

Rahsia 2P 1G :)

     Usai mengerjakan Solat Asar berjemaah, Syifaa mencapai Al-Quran mini kesayangannya. Dia mencari-cari sudut terpencil. Matanya terpandang Nabilah yang tersengguk-sengguk menahan kantuk. Syifaa pantas merapati sahabatnya itu.
'Bella, mengantuk ke?' Lembut Syifaa bertanya.
'Hmm.. Mengantuk lah juga.. Aku rasa nak tidur, tapi aku tak baca Al-Quran lagi hari ni. Mengantuk sangat ni..' Nabilah mengadu. Syifaa sangat mengerti kondisi sahabatnya itu. Sudah hampir 3 malam Nabilah tidur lambat semata-mata mahu menyiapkan kertas kerja bagi Kempen Biah Solehah. Syifaa tersenyum lantas melabuhkan punggungnya bersebelahan Nabilah.
' Tak baik tidur lepas asar ni. Tapi, aku bagi peluang harini sahaja untuk kau tidur lepas asar.' Tangan Syifaa pantas melipat sejadah yang ada dan meletakkannya diatas paha.
'Mari sini tidur atas riba aku. Jadi bantal kau untuk petang ni. Tapi 20 minit je ye.' Nabilah tersenyum pantas meletakkan kepala diatas 'bantal' yang telah disediakan.
'Aku baca untuk kau Surah Ar-Rahman ye, Bella. Tidur sambil dengar tau.' Tangan Syifaa automatik mengusap kepala sahabatnya dengan penuh kasih.
'Syifaa..' Bella bersuara sepatah sambil mata terpejam. 'Hmm..' Syifaa membalas pendek. Matanya memandang sahabat.
'Terima kasih tau. Sayang kau.' Bella masih terpejam. Bibir Syifaa terkoyak dengan garisan senyuman. Hatinya senang bermanja dengan sahabat seperjuangan. Hatinya tenang berdampingan dengan sahabat yang sentiasa menguatkan. Bacaan Surah Ar-Rahman diteruskan.


     Kedudukan sahabat seperjuangan sungguh istimewa di hati Syifaa. Masakan tidak istimewa, merekalah yang sering memujuk ketika dia merajuk. Yang menyambut ketika dia hampir tersungkur.Yang memapah ketika dia hampir rebah. Dan mereka lah yang sering memberi kekuatan ketika dia teramat memerlukan. Senyuman mereka penawar langkah yang lelah. Dan yang paling penting, kata-kata mereka sering membuatkan dia semakin dekat dengan Tuhan. Kalaulah bukan kerana perjuangan ini, dia tidak akan berjumpa sahabat- sahabat yang sangat dekat dengan Tuhan. Kalaulah bukan kerana misi dakwah, mungkin dia tidak akan merasa indahnya berukhwah kerana Allah. Syifaa tersenyum sendiri. 20 minit telah berlalu. 
'Bella, bangun.. 20 minit dah tamat.' Syifaa membangunkan Bella dari tidur.
'Dah pukul berapa?' Nabilah bertanya. '5.20 petang, kak.' Syifaa menjawab.
'Terima kasih Syifaa'. Aku rasa lena betul aku tidur atas 'bantal' empuk ni.' Nabilah berseloroh. Serentak Syifaa dan Nabilah ketawa. Bahagia.
'Eh, aku dah lambat ni.' Nabila buru-buru bangun. Syifaa memandang hairan. 'Aku dah janji dengan adik-adik usrah nak main netball'. 
'Kau bukan kaki bangku ke? Mana reti main netball'. Syifaa dalam cubaan untuk bergurau.
'Heii.. Exam BM masa SPM dulu dapat berapa? Kaki bangku untuk bola sepak la.. Bukan untuk netball.'. Syifaa ketawa. 'Oklah, aku gerak dulu. Terima kasih Syifaa untuk bantal empuk tadi.'. Nabilah bergegas pergi. Kelibat sahabat hilang dari pandangan. Perasaan lega bertandang di hati. Membisik supaya mensyukuri nikmat bersahabat kerana Ilahi.


     Cermin mata dibetulkan di pangkal hidung. Matanya terasa berair akibat terlampau lama menghadap skrin laptop. Dalam cubaan menyiapkan assignment yang telah diberikan oleh tutor. Tok,tok,tok. Syifaa mengalihkan pandangan ke pintu bilik. Pantas dia bangun dan melangkah. 'Assalamualaikum'. Terjengul muka sahabat dibalik pintu. Salam dijawab di dalam hati. 'Lambat balik, Kauthar?' Kauthar meletakkan beg di atas meja dan melabuhkan punggung di atas katil. Melepaskan lelah. Syifaa masih tekun menulis sambil menanti jawapan Kauthar. 'Ada discussion tadi. Dekat kampus'. Pendek Kauthar menjawab. Syifaa meneruskan kerja. Jarum pendek menghampiri angka 12, manakala jarum panjang tepat diatas angka 10. 11.50. Syifaa menguap buat kesekelian kalinya. Shutdown. Laptop di letak kemas disudut meja. Dalam keadaan mamai Syifaa melangkah ke katil. Tidur Syifaa sedikit terganggu. Dalam keadaan gelap, kelihatan Kauthar membetulkan kedudukan bantal di kepalanya. Selimutnya dikemaskan. Cermin mata 'ol'skool' yang masih dipakai, ditarik perlahan oleh Kauthar dan diletakkan di tepi bantal. Kauthar melangkah ke katil. Hatinya tersentuh dengan keperihatinan sahabat. Syifaa menyambung lena yang terganggu. 
Terasa seakan baru terlena. Pengera jam di telefon bimbit berbunyi. Syifaa mengambil dan mematikan bunyi yang mengganggu tidur. Baru ingin menyambung tidur, terasa ada air yang menitik ke muka. Syifaa membuka mata. Kauthar tersenyum. 'Jom Qiyam.' Segar. Terus hilang rasa kantuk yang bertandang melihat wajah sahabat. Pagi itu mereka subuh berjemaah. 


'Dan Dialah yang mempersatukan antara hati mereka (orang yang beriman). Walaupun kamu membelanjakan semua kekayaan yang berada di bumi, nescaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, akan tetapi Allah lah yang mempersatukan hati mereka. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Perkasa dan Maha Bijaksana.'- Al-Anfaal:63.


     Entah mengapa, petang itu tekaknya terasa sedikit perit. Mata terasa panas. Sekali sekala, hembusan nafas melalui hidung juga terasa panas. Sah, simptom-simptom demam telah dikesan. Syifaa terasa kepalanya semakin memberat. Pensel yang digunakan untuk mebuat peta minda madah 'Fiqh Ibadat' diletakkan. Bantal dihujung katil dicapai, pantas kepala diletakkan. Mudah sahaja dia melelapkan mata. Syifaa merasakan badannya makin tidak selesa. Bertambah panas mungkin. Kelopak mata dibuka. Dahi diraba. Terasa ada kain basah yang terletak elok diatas dahi. 'Syifaa, dah bangun ke? Kau demam lah. Panas sangat. Nanti aku bawa kau pergi klinik tau.' Balqis bersuara sambil menatang semangkuk bubur. Syifaa merasakan tekaknya perit. Dia hanya diam. 'Nah, makanlah bubur kau. Kak Hajar masak tadi. Aku tukang bawa bagi kat kau je.' Balqis tersengih. Syifaa, tanpa disedari turut tersenyum. Dia menganggukkan kepala sebagai tanda berterima kasih. 'Balqis, tak yah lah susah-susah bawa aku pergi klinik. Kejap lagi baiklah demam ni'. Syifaa bersuara. tidak sanggup dia hendak menyusahkan sahabat. 'No. Kau kena juga pergi klinik. Fullstop.' Balqis bangun dan segera keluar dari bilik. 'Jangan degil tau.' Balqis senyum. Syifaa turut tersenyum. Terima kasih. Perlahan ucapan terima kasih keluar dari bibirnya.


     Sedang dia berkemas-kemas, Syifaa terjumpa sebuah buku nota kecil kepunyaan Asmaa'. Hati terasa ingin membaca isi kandungan buku tersebut. 


Teori Persahabatan 'Power puff Girls':


1) Bersahabat kerana Allah.
2) Menegur kesalahan sahabat dengan berhemah.
3) Berusaha sebaik mungkin tidak membuka aib sahabat.
4) The lowest level is 'salamatussadri' = Berlapang dada. 
5) The highest level is 'Ithar'. (Kisah 3 sahabat dalam perang Yarmouk : Ikrimah Bin Abi Jahal, Al Harits Bin Hisham dan Ayyash Bin Abi Rabi'ah).
6) Husnuzzon :) 
7) Sentiasa mendoakan kebaikan untuk sahabat.

P/s: Asmaa', Kau boleh! 

Syifaa tersenyum membaca nota 'comel' itu. Mungkin inilah rahsia kehebatan Power Puff Girls. 






     


     
     
























2 comments:

Anonymous said...

ukhti ain..

really touching..subhanallah..

keep it up!!!

-gunakan bakat yang ada untuk menggapai redhaNYA..insyALLAH-

Anonymous said...

(^_^) best..