Friday, March 12, 2010

AKU MENGHARAPKAN SENYUMANNYA

Awal kalam,bismillah.
Sudah lama,blog ini tidak di'update' oleh saya. Terasa bagaikan banyak perkara ingin saya coretkan,namun,kali ini,saya seolah2 tidak pandai untuk menyusun kata-kata.

(Sekadar selingan)

********************************

Sejak kebelakangan ini,nasyid dendangan Maher Zain kedengaran di sana sini. Di rumah, Maher Zain,di kelas,Maher Zain hatta di atas bas pun, nasyid ini menjadi halwa telinga sesiapa sahaja. Saya tertanya2,apakah keistimewaan lagu Maher Zain ini? Pertanyaan ini saya tujukan kepada seorang sahabat,pantas sahaja dia memberikan jawapan, 'nasyid ini boleh dikira sebagai nasyid islamik zaman kontemporari'. *Erk, bunyi macam hebat sangat ni*. Saya mula mencari lagu2 dendangan Maher Zain dan mengumpulnya. Lagu pertama yang menarik minat saya adalah 'barakallahulakuma'(biasalah, lagu untuk pengantin),kemudian, 'for the rest of my life'. Kedua2 lagu ini amat saya gemari dan saya mendengarnya berulang2kali.

Pun begitu,apabila usaha saya mengumpul kesemua lagu2 ini berhasil, saya mula mendengar kesemua lagu2 ini satu persatu. Dan terdapat satu lagu yang membuatkan saya begitu tersentak dan sayu.

In a time of darkness and greed
It is your light that we need
You came to teach us how to live
محمد يا رسول الله

You were so caring and kind
your soul was full of light
You are the best of mankind
محمد خير خلق الله

صلّوا على رسول الله
الحبيب المصطفى
Peace be upon The Messenger
The Chosen One

From luxury you turned away
And all night you would pray
Truthful in every word you say
محمد يا رسول الله

Your face was brighter than the sun
Your beauty equaled by non
You are Allah Chosen One
محمد خير خلق الله

صلّوا على رسول الله
الحبيب المصطفى
Peace be upon The Messenger
The Chosen One

I'll try to follow your way
And do my best to live my life
as you taught me
I pray to be close to you
On that day and see you smile
When you see me


صلّوا على رسول الله
الحبيب المصطفى
Peace be upon The Messenger
The Chosen One

صلّوا على رسول الله
Oh
Peace be upon.. Oh
The Chosen One

*selawat dan salam ke atas baginda,junjungan yang mulia*
Mendengar lagu ini, saya mula menghitung diri ini.
'On that day and see you smile when you see me'
.
*Aku tidak pasti,adakah aku mampu melihat senyuman Rasul Al-Amin di akhirat sana. Sedangkan senyuman itu amat aku harapkan. Senyuman itu amat aku dambakan. Senyuman itu amat aku nantikan. Mampukah aku? Untuk menatap wajahnya sahaja pun aku tidak pasti,samada aku berpeluang ataupun tidak, inikan pula hendak menatap senyumannya. Untuk mendapat syafaat darinya pun aku tidak pasti, aku berkelayakan ataupun tidak.*
Saya mula memikirkan. Terkedu seketika.

Pada saat ini, saya kehilangan kata2. Saya teringat kepada seorang ustaz,ketika saya menghadiri ceramah beliau mengenai pembebasan Al-Quds & perang Hittin. Bagi orang Israel, Baitul Maqdis adalah kota mereka,tempat jesus mereka disalib. Dan kota itu pada hakikatnya,tempat ke-3 yang dituntut keatas kita untuk menziarahinya (jika berkemampuan) selepas Makkah dan Madinah. Saya teringat ketika ustaz itu mengalirkan air mata kerinduan dan kesayuan apabila dia menceritakan tentang Kota Madinah. kota itu adalah kota kekasih Allah. Tempat di mana Islam berjaya di nobatkan oleh baginda. Kota itu adalah tempat baginda berjuang. Tempat baginda dijulang. Tagisan ustaz itu,suaranya yang sebak masih terkesan di hati saya. Begitu cintanya beliau kepada nabi Muhammad,sehingga apabila menyebut kota baginda sahaja, air matanya mengalir tanpa dapat ditahan. Saya jadi malu sendiri.

*Sejauh manakah kecintaan aku kepada Rasulku?* Saya tidak pasti.

Kita mengaku cintakan Rasul, namun kita berat untuk mengamalkan sunnahnya. Kita mengaku sayangkan Rasul,namun selawat dan salam ke atas baginda sering kali kita terlupa. Sedangkan, baginda di akhirnya hayatnya, menyebut 'ummati' secara berulang2.
Kita jarang berselawat ke atas Nabi ketika kita masih bernafas, mampukah kita untuk menyebut dan memanggil2 nama baginda ketika kita berada di nafas yang terakhir? Sepertimana baginda? Saya termalu sendiri.

Saya kehabisan kata2. Moga saya,kamu,awak,enta,enti,antum dan sesiapa sahaja sentiasa berusaha untuk mempersiapkan diri untuk kehidupan di akhirat sana. Mempersiapakn diri untuk bertemu Allah dan RasulNya, dalam keadaan Allah meredhai.
Moga senyuman baginda sentiasa ada untuk kita semua. Moga kita berpeluang menatap senyuman itu. Dan sesungguhnya, aku amat mengharapkan senyumannya.

********************************

Ya Allah, moga Engkau mencambahkan rasa kasih dan rinduku kepada kekasihMu,junjunganku. Aku bermohon Ya Allah.

*sekadar coretan dari saya untuk kita sama2 berfikir~*

p/s: The Chosen One (tajuk nasyid di atas).

1 comment:

Muhammad Farid Hadhari said...

salam..
teringat ana pada mauidzah tuan guru:
"Nabi Muhammad itu bukan untuk diingat sekali setahun (maulidur rasul), tapi diamalkan sunnahnya sepanjang masa"..

namun, sekarang ini bukan setakat ada yang tidak mengikuti Sunnah baginda, malah ada yang menentang secara terangan.. terangan tanpa disedarinya.. itu yang tersembunyi..

teruskan dengan tinta bermanfaat