Thursday, March 25, 2010

Apakah bisikan itu?

Permulaan hari,permulaan kata,Bismillah.

Terasa ingin mencoretkan sesuatu.
Semester ini terlalu sibuk dgn jadual kelas yg padat.
Kadg2 keadaan ini membuatkn jiwa saya terasa sedikit resah.
Saya mula menghitung diri.
Apakah perbuatan saya sehari-harian lebih baik dr hari2 sebelumnya?
adakah saya semakin menghampiri atau menjauhiNya?
Ternyata jwpn yg hadir merupkn bisikn halus ke dlm hati saya.
Namun begitu,saya tidak pasti dgn bisikan yg hadir tatkala saya sedg menghitung diri.
Adakah bisikan itu lahir dari kesedaran diri?
Ataupun ianya datang drpd nafsu?
Mungkinkah ianya bisikan syaitan?
Kadg2 sesuatu yg saya lakukan terasa hilg ni'matnya. Dalam erti kata lain,tiada keikhlasan.
Kerana saya meragui perbuatn saya itu adalh berdasarkn ilham atau bisikan syaitan.
Gagal untuk mengenal pasti.
Mengikut kata2 itu,atau menolaknya?
Bimbang. Bimbang andaikata jika saya menurutnya,ternyata ianya adalah bisikan syaitan.
Gusar. Gusar sekiranya saya menolak bisikan itu,rupa2nya,bisikan itu adalh ilham dari Allah ke arah kebaikan.
Keliru. Buntu.

Apakah sebenarnya bisikan itu? Syaitan vs Ilham?

Dan benarlah,syaitan itu musuh kita yg nyata,tetapi sungguh halus permainannya!
*************************************

*apakah saya terlampau memikirkan? Adakah saya ini terlalu complicated?*
-mungkin anda akan berasa hairan dgn saya,tp inilah saya sekarg-
Moga Allah meringnkn beban saya.

4 comments:

srikandi_affan said...

salam mujahadah..
ukhtiku ana xbpa jelas ngn mksd enti..adakah enti sengaja meninggalkan persoalan ttg bisikan itu? ana sering juga menerima bisikan tatkala sedang menghitung diri..namun ana tidak dpt menduga adakah probability bisikan yg hadir itu sama sedang dua insan berbeza..bg ana andai bisikan yang hadir itu sesuatu kearah kebaikan berbentuk teguran atas kelemahan atau kealpaan,its ok.. mungkin sedikit peringatan dari Tuhan kpd hambaNya..utk kembali ke pangkal jalan..jalan menuju keredhaan..insyaallah.. waAllahu 'alam...

ibnuibrahim said...

Hanya 1 je jawapan kepada semua persoalan ini... samaada ianaya adalah ilham atau bisikan syaitan?? hanya 1 cara untuk leraikanya... SOLAT ISTIKHARAH!!!..
kerana ianya akan membuahkan jawapan yang pasti lagi tepat!.. kalau ditanya pada manusia.. boleh saja manusia2 ini menipu dan mungkin terkhilaf.... ingatlah janji Allah pada hambanya " berdoalah kepadaKU nescaya akan AKU perkenankan doamu".. wallauklam..

Ainsolehah said...

ainsolehah-affan:

syukran ukhti atas nasihat enti. Mungkin rasa resah juga merupakan salah satu ujian Allah. Moga Allah memudahkan urusan kita semua dan tidak membebani kita dgn sesuatu yg diluar kemampuan kita semua.

syukran ukhti~

Ainsolehah said...

bintuhazram-ibnuibrahim:

syukran atas nasiht nta. Mungkin ana terlupa jln penyelesaian yg nta cdgkn itu. Mgkn terlampau memikirkn masalah tnpa memikirkn penyelesaian. InsyaAllah. Moga urusan nta dipermudahkan.